Selasa, 17 Mac 2015

REALITI HIDUP SEORANG REMAJA DI ZAMAN INI

Assalammualaikum

1.PEKERJAAN

lepas habis study,,igt senang nk crik kje??kalau ada diploma pun,,igt dpt kje yg berkaitan dgn apa yg kita stdy??noo..mustahil,,melainkan rezeki awak semua sangat murah..zaman nieh,,nk dapat kerja gaji 1100 pun payah...payah sangat..pegi carik keje,,nak pengalaman setahun,,hang ingat mse stdy 3 tahun tu boleh ke dapat pengalam bekerja..nak lulusan diploma,,nak pengalaman bertahun..ko rse??nak dapat kerja kerajaan..ikot nasib la,,klu ade org dalam senang la cite..skrg nie dga cite pencen umo 62..jgn mimpi nk kje kerajaan..siyezly..aku fadeup carik kje da..n rsenye cukuplah dgn kje sekarang..gaji bawah seribu..ape aku dapat??barang naik harga,,minyak naik harga..

2. GST

ni satu lagi,,ape paedahnye.,ye..kebaikannye adalah utk memberi keuntungan pada negara dgn memaksa rakyat byr cukai..ko rse org yg bru hbis blja,,bru nk belajar hidup berdikari,,cmne nk survive??gaji kecik??kejam sangat..siyezly..its suck!

3. PINJAMAN

ni satu lagi..sumpah menyesal gile sbb pinjam PTPTN..ye,,time blja mmg aku bodo,,tgk wakil ptptn dtg,,bg ayat manis,,aku terus isi borang,,ye..tu silap aku paling bodoh..kadang2 nak kata menyesal sambung belajar pun x jugak..yela..kang x belajar kang org2 kampung dok mengata..so sambung je la..sbb aku suke belajar,,tp habis belajar,,da la susah dpt kje,,,bru kje bpe bulan dapat surat warning..abah kau..huhu..sbb ni la aku malas nak sambung belajar,,buat ape belajar tinggi2,,tapi habis stdy hutang berpuluh ribu..lain la kalau bapak aku DATO ke TAN SRI ke..boleh gak aku sponsor kwn2 aku belaja..

4. KURSUS KAHWIN

hah,,ni paling x boleh blah..siyez,,ambik kesempatan sangat kot..mentang2 rmi kawin muda,,musim org kawin,,mula la nak naikkn harga..lepas ni pihak Jabatan Agama Islam,,sila la sediakan tempat pembuangan bayi ye byk2 ye..sbb dgn keadaan ekonomi sekarang,,ermm..juz prepare ye..paham2 la..dengan nak buat ujian lisan semua,,nk menakotkan org ambik kursus kahwin ke acane??dsbbkn harga nak naik,,xpasai2 aku kne ambik awal..huhuhu

5.BRIM

macai2 si pencacai suke cakap,,da kutuk kerajaan ade hati nak ambik BRIM..hoi pencacai..kami xkutuk kerajaan,.,kami kutuk org yg pentingkan diri sendiri..lagi satu..ko igt kalau kami x ambik BRIM tu kami x payah kelua duit bayar cukai ka??org bodo je xambik brim n bayar cukai..da kne paksa keluarkan duit..so kami ambik jela duit brim tu..mne tau boleh bagi makan 7 keturunan..kannn..

dengan masalah kat ats nie..akan byk la remaja yg ade masalah jenayah..mencuri,membunuh n meragut..ye..akan byk la kje polis,,knp memasing fikir kn diri sendiri..xfikir ke camna golongan belia yg baru nk stat hidup sendiri nk survive..kalau kami ni lahir dr golongan org kaya,,kami x kisah..tp kami ni org sederhana..sedangkan keluarga kami sederhana pun kami dpt rasa bebanan,,macammana dengan mereka yg lahir dlm keluarga yg susah??korg igt dgn bagi bantuan makan,,n masuk dalam tv tu boleh ke beli minyak keta ke,,minyak moto ke??bole ke bayar bil??

seorang pemimpin yang baik,,adalah pemimpin yang turut bersusah2 dgn rakyat dan bersama2 naik dengan rakyat..bkn utamakan diri sendiri..


4 ulasan:

  1. Hanya mampu tersenyum. Sebab turut sama mengalaminya Hmm

    BalasPadam
    Balasan
    1. kdng2 terfikir jugak..kalau la dadah tu xharam,,da lama dah jual dadah..hahaha

      Padam
  2. Balasan
    1. kan..kita xboleh nak bersuara..huhu

      Padam

**kerana Allah maha Mengetahui**

Assalammualaikum,, salam 24 syawal..